Viktiga vitaminer för ett hälsosamt hårhår 2019

14 november 2018

Även de främsta orsakerna till manligt håravfall är genetiska och hormonella kan kost och livsstilsfaktorer har också en stor inverkan på hälsa och tjockleken på håret.

En viktig hår hälsofaktor som ofta glöms bort är vitamin konsumtion. Precis som vitaminer kan stärka immunförsvaret och ger dig friskare hud, kan regelbunden konsumtion av vissa vitaminer har en mätbar positiv effekt på tjockleken, glans och hälsa på ditt hår.

Om du har märkt håret börjar tunna, blir svagare, eller dela isär mot slutet, det finns en chans att det kan bero på otillräcklig vitamin konsumtion.

load...

Lyckligtvis vitaminer är mycket prisvärd, vilket gör det enkelt för dig att komplettera din kost och få en fullständig intag av vitaminer du behöver för att hålla håret bäst. Även utan tillskott, kan de flesta vitaminbrist fastställas med några enkla förändringar i din kost och livsstil.

I den här guiden kommer vi att täcka roll vitaminer spela i håret hälsa och dela våra rekommendationer för bästa vitaminer för att förbättra ditt hår tillväxt, tjocklek, färg, glans och andra faktorer som har en märkbar inverkan på hur du ser ut.

Vitamin A

Vitamin A är en av de viktigaste och mest kontroversiella vitaminer för hår hälsa. Anledningen till kontroversen kring detta vitamin är att medan friska mängder kan stimulera hårväxt, kan stora doser av vitamin A orsakar hårbotten olja problem som kan leda till att du kasta håret.

load...

Detta innebär att balansen är nyckeln med vitamin A - du vill konsumera tillräckligt för att få alla fördelar hårväxt, utan överdriven det. Den amerikanska rekommenderade kosten intaget av vitamin A är 900 mikrogram per dag för män och 700 mikrogram per dag för kvinnor; hålla fast vid denna dos och du kan förvänta alla fördelar utan problem hårbotten olja.

Vitamin A spelar en viktig roll i att reparera skador på håret. Det håller också hårbotten fuktig och irritation fritt genom att främja produktionen av hårbotten olja. Konsumera rätt mängd och du kan se en märkbar ökning av den hastighet med vilken håret växer.

Eftersom vitaminbrist är ovanligt i utvecklade länder, det finns ingen anledning att komplettera vitamin A om du inte har märkt någon av effekterna av brist. Men om du väljer att fylla på vitamin A, kommer du att bara bra med den mängd som ingår i de flesta multi kosttillskott.

Vitamin B12

Vitamin B12, som produceras främst av bakterier och arkéer och konsumeras genom kött och berikade livsmedel, spelar en viktig roll för att främja frisk hårväxt.

load...

Kliniska data visar att cirka sex procent av personer under 60 år har en brist på vitamin B12, med brist priser så hög som 80% i vissa delar av utvecklingsländerna. Symtom på otillräcklig vitamin B12 inkluderar dåligt minne och magsår, samt tidigt håravfall.

Det finns också andra allvarliga symptom på vitamin B12-brist, vilket gör det viktigt att du talar med din läkare om du tror att du påverkas.

Till skillnad från de flesta vitaminer, som snabbt behandlas av levern och utsöndras efter konsumtion, kan din kropp lagra överskotts vitamin B12 i levern att använda när den behöver det. Detta gör det enkelt att öka din vitamin B12-nivåer med ett tillägg och se till att du är aldrig bristfällig.

C-vitamin

Även om du kanske inte tänker på det som en viktig vitamin för hår hälsa, C-vitamin spelar en viktig roll i att hålla håret tjockt, starka och friska.

Studier visar att C-vitamin är en viktig komponent i kollagensyntesen. Enkelt uttryckt innebär detta att få din dagliga dos av vitamin C är viktigt för att säkerställa ditt hår, hud, naglar och andra kroppsdelar starka, eftersom kollagen är den vanligast förekommande protein i kroppen.

Utan tillräckligt kollagen, kan även den tjockaste håret blir svag och skör, vilket orsakar allvarliga problem oavsett hur full hårfästet kan vara.

Läs också:

Den goda nyheten är att C-vitamin är en av de enklaste vitaminer för att konsumera. Du kan få din dagliga försörjning genom äta mycket frukt och grönsaker som är rika på C-vitamin, eller bara genom att konsumera en C-vitamin tillskott varje morgon.

Vitamin D

Liksom de andra vitaminer som anges ovan, kan låga nivåer av D-vitamin bidrar till håravfall och tillfälligt håravfall.

De flesta människor känner till vitamin D som "sun vitamin", som detta vitamin bildas som en biprodukt av kolekalciferol syntes när huden utsätts för solljus. Tekniskt sett är D-vitamin en samling av vitaminer, som alla spelar en viktig roll för att främja en stark hälsa.

D-vitaminbrist är en av flera orsaker till telogen effluvium - en stressrelaterad tillstånd som kan leda till att du snabbt kasta håret. Resultaten är snabb och svår, med så mycket som 70% av hårbotten hår faller ut under loppet av två månader.

Om du inte får mycket solljus och har märkt en snabb håravfall, det finns risk för att dålig vitamin D produktion kan vara den skyldige.

Lyckligtvis finns det flera sätt att lösa detta problem. Den första - som är mer av ett plåster lösning än ett botemedel - är att ta ett D-vitamintillskott. Om du är brist på vitamin D, det är ett enkelt och effektivt sätt att få omedelbar lindring.

Ju bättre långsiktighet är att förbättra din solexponering. Snabb solexponering sessioner 10 till 15 minuter varje hjälper dig att få alla de vitamin D fördelarna med att tillbringa tid i solen utan att skada huden, allt medan en fördubbling som ett enkelt sätt att förbättra din solbränna.

Vitamin E

Vitamin E är utan tvekan den viktigaste vitamin för att främja hårväxt, så mycket att det i stor utsträckning används i hemmagjord aktuella formler för att uppmuntra den snabba tillväxten av tjock, stark och friskt hår.

I själva verket visar vetenskapliga studier data som tillskott av tokotrienoler, som är antioxidanter i vitamin E familjen, bidrog till en ökning med 34,5% i hårväxt under åtta månaders användning i studiedeltagare.

Liksom många andra vitaminer är vitamin E en antioxidant som är viktigt för att bygga och reparera kroppsvävnad. Samt att skydda dina ögon, hjärta och inre organ, vitamin E spelar en stor roll för att främja tillväxt och återvinning av din hud och hår.

Det finns flera sätt att ge hårfästet ett uppsving med vitamin E. Den första är att lägga till livsmedel till din kost som är rik på vitamin E, som spenat, broccoli och avokado. Du kan också lägga till E-vitamin till din diet genom att äta mer mandel, jordnötter och hasselnötter.

Ett annat alternativ är att ta en vitamin E tillägg. E-vitamin kapslar är mycket prisvärda och allmänt tillgängliga, vilket gör dem lätta att lägga till ett tillägg stack. Du hittar även vitamin E som en ingrediens i de flesta mäns multi tillskott.

Biotin

Biotin är ett B-vitamin som spelar en viktig roll för att främja tillväxten av friskt hår. I själva verket är biotin så nära relaterad till tillväxten av friskt hår som studier visar cirka 38% av alla kvinnor med håravfall problem har biotin brister.

Samt spelar en roll för att förebygga håravfall, verkar biotin ha en aktiv roll i växande tjockare, friskare hår. En färsk studie visar att oral biotin tillskott kan producera snabbare hårväxt hos personer med håravfall.

Hantera biotin konsumtion är ganska enkelt. I själva verket om du konsumera livsmedel som ägg, mandel, sötpotatis och spenat för de flesta människor, kan det finnas finns ingen anledning att oroa sig för biotin alls.

Om du är bekymrad över en biotinbrist, är det bästa tillvägagångssättet för att se din läkare. En biotinbrist är lätt att upptäcka med ett enkelt blodprov, och din läkare kommer att kunna hjälpa dig med tillskott råd.

Chansen finns att du får mer än tillräckligt biotin från din kost, och medan tillskott är inte troligt att skada dig, är deras effektivitet för icke-brist människor som ännu inte fastställts.

load...