Topp 5 livsmedel för friskt hår 2018

15 november 2018

Friskt hår börjar med en välbalanserad kost. Kolla in den här guiden till de fem livsmedel för friskt hår och börja mata din man idag.

För de flesta av oss, när det gäller att ta hand om våra hår, innebär den vanliga skötseln frekvent tvätt, konditionering, styling och gå på regelbundna nedskärningar på frisersalong. Men din kost kan spela en stor roll i utseende av håret. Försök att lägga till dessa livsmedel för friska hår till din diet.

load...

Friskt hår börjar med en välbalanserad kost, säger Willow Jarosh, en certifierad dietist-nutritionist på C & J Nutrition i New York City. Specifika näringsämnen i livsmedel spelar nyckelroller i frisk hårväxt och underhåll, och om någon saknas från din kost, kan dina trådar drabbas, säger hon.

Kolla in den här guiden till de fem livsmedel för friskt hår och börja mata dina folliklar till frukost, lunch och middag.

1. Spenat, kyckling och röd paprika

Fyll din tallrik med spenat och kyckling för sina hälsofördelar till håret. Båda dessa livsmedel är bra källor av järn, ett mineral som hjälper röda blodkroppar transporterar syre till hårsäckarna. Detta flöde av syre är nödvändigt för att främja frisk hårväxt och starka trådar, säger Jarosh.

load...

Sikta på att få din järn från både växt- och djurkällor, råder Jarosh. Eftersom C-vitamin ökar mängden järn kroppen absorberar, försöker äta järnrik mat med en frukt eller grönsak, såsom röd paprika eller jordgubbar, säger hon.

Serveringsförslag:

Kycklingbröst med spenat och röd paprika är ett perfekt exempel på en järnfylld måltid, vilket ger ungefär en tredjedel av din dagliga 18 mg krav. Få resten hela dagen från andra god mat källor, inklusive berikade spannmål, magert nötkött, fisk, linser, bönor och sådana grönsaker som tomater och rödbetor.

2. Ostron

De ökända afrodisiaka faktiskt levererar mycket mer än en kärleksfull känsla. Ostron är en av dina bästa källorna av zink, ett mineral som är avgörande för många funktioner i kroppen, bland annat celldelning krävs för frisk hårväxt. "Låga nivåer är förknippade med långsammare tillväxt och håravfall”, säger Jarosh. Faktum är torr hårbotten och håravfall är två symptom på zinkbrist.

load...

Serveringsförslag:

Ostron packa mest zink per tugga - bara en ger hela dagen zink krav (8 mg). Men du kommer också uppfylla dina zink behov med tre uns av magert nötkött eller fläsk. Eller bara fylla din frukost skål med berikade spannmål.

3. Sötpotatis

Dessa och andra orangea grönsaker tacka för sin plats på listan över livsmedel för friska hår - liksom deras rika färg - till en hög koncentration av betakaroten. I din kropp, omvandlar denna karotenoid till vitamin A, vilket hjälper till att reglera produktionen och omsättningen cell, säger Bethany Thayer, MS, en registrerad dietist och taleskvinna för den amerikanska Dietetic Association. Regelbundet avsked gamla celler och ersätta dem med nya bidrar till frisk hårväxt, plus en mjuk och frisk hårbotten.

Läs också:

Betakaroten är också en kraftfull antioxidant. Den skyddar huden - inklusive den på din hårbotten - från skador orsakade av UV-strålar.

Serveringsförslag:

Prova en bakad sötpotatis för en rejäl dos av betakaroten. Morötter, squash, cantaloupemelon och aprikoser även leverera rikliga mängder. En bra tumregel: För din rekommenderade fem portioner frukt och grönsaker per dag, välj en mängd olika färger, varav minst en som är rik på betakaroten, för att få friskt hår.

4. Ägg

Ägg leverera flera näringsämnen som behövs för att upprätthålla friskt hår. Först, de är en bra källa till protein och aminosyror, proteinbyggstenar. Eftersom håret är gjord huvudsakligen av keratin, är nödvändigt för hårväxt och styrka en typ av protein, att få tillräckliga mängder i kosten, säger Jarosh. ”Vi fäller naturligt hår varje månad, och dieter låg proteinhalt kan bromsa hastigheten med vilken strängar växa tillbaka, vilket håret ser tunnare”, säger hon. På samma sätt kan äta för lite protein bidra till svaga eller sköra strängar.

Förutom protein, ägg ger zink och järn, plus B-vitaminer, vilket stöd i metabolismen av livsmedel, säger Thayer. De hjälper konvertera vad du äter till energi som kroppen behöver för sina olika funktioner, bland annat en frisk hårväxt cykel. Specifikt, tänk på vitamin B-6 och B-12 ”som budbärare som levererar näring från din hälsosam kost för att hårsäckar”, säger Jarosh.

Serveringsförslag:

Jarosh råder tre till fem ägg per vecka. Du får också protein och B-vitaminer från fjäderfä, magert kött, fisk och linser.

5. Lax

Fisk är en favorit mat bland dietister och lax är en superstjärna de nämner ofta tack vare höga halter av omega-3-fettsyror. För friskt hår, dessa goda för-dig fett agera som interna balsam, hjälper till att hålla din hårbotten och hår återfuktad, glänsande och friska. Lax innehåller också andra sträng sparare som B-vitaminer, protein och järn.

Serveringsförslag:

Experter rekommenderar att äta lax eller annan fet fisk som makrill, insjööring och sardiner två till tre gånger i veckan för att få ditt lystmäte av omega-3. Inte en skaldjur fan? Strö två matskedar marken linfrö i din gröt eller smoothie.

Dessa näringsämnen och livsmedel för friska hår är en del av samma som ger kroppen ett lyft. Så försök att öka ditt intag, även om det innebär småäta på morötter eller beställa en sida av spenat då och då. Du vet talesättet ”När du ser bra ut, känner dig bra”? Du ser hur sant det kan vara.

load...