7 livsmedel som hindrar håravfall (förebyggande)

12 november 2018

Att se flera strängar i din pensel än vanligt? Du är inte ensam. Uppskattningsvis 80 miljoner amerikaner upplever han- eller kvinnlig håravfall när de blir äldre, och otaliga andra lider håravfall från sjukdomar som autoimmuna sjukdomar, diabetes, vitaminbrist, stress och sömnbrist.

Medan kämpa med kala fläckar och gallring flätor är stressande, det finns hopp: Forskning visar att det är möjligt att tjockna håret tillbaka upp genom kostförändringar.

Fyll din tallrik med följande livsmedel som är rika på beprövade hår-tillväxt näringsämnen, som beskrivs i den nya boken Ät för extra Health & Healing.

load...

Vill du se hur du kan fixa 90+ förhållanden med mat?

Hår är ett protein fiber (liksom spikar), vilket innebär att du måste äta protein för att växa nya trådar och hålla befintliga starka. Protein krävs också för att producera keratin, ett nyckel strukturell komponent av hår.

Ett smart val är havsbaserade protein, som lax, vilket har visat sig öka hår hälsa kvinnor tack vare sina omega-3-fettsyror och vitamin innehåll.

När den används som en topikal behandling, kan honung förbättra utseendet på gallring hår. I en studie av patienter med seborroiskt eksem, vilket inkluderar skalning, klåda och håravfall, som appliceras en lösning av 90% honung och 10% vatten till sin hårbotten varannan dag under 4 veckor rapporterade en förbättring av håravfall i slutet av studien.

load...

Några av de mest lovande forskning om vända kvinno håravfall släpptes i januari 2018 i Journal of Cosmetic Dermatology. Försökspersoner i studien erhöll ett näringstillskott som innehåller omega-3 och omega-6 essentiella fettsyror och antioxidanter i 6 månader. Resultaten var överväldigande positiva: Efter 6 månader, 90% av patienterna rapporterade en minskning av håravfall, 86% rapporterade en förbättring i hårtillväxt, och 87% rapporterade tjockare hår.

Att uppnå liknande resultat, äta nötter och frön innehåller mycket omega-3 och omega-6: or, som valnötter, linfrö, och oljor såsom druvkärne, solros, och sesam.

En studie visade att kvinnor med håravfall har betydligt lägre järn och vitamin D2 nivåer än åldersmatchade kontroller. Spenat är en bra satsning eftersom det är rik på järn och höga i vitamin C, vilket underlättar upptaget av järn. Kasta en spenatsallad med hårdkokt ägg eller svamp, som båda är laddade med vitamin D, för att ge dig själv den bästa chans att bromsa håravfall.

Läs också:

load...

Zink verkar vara en super näringsämne när det gäller att förebygga och behandla håravfall. I en studie forskare jämförde zinknivåer av 50 personer med håravfall på grund av alopecia areata till 50 friska kontroller och fann att alla håravfall patienterna hade signifikant lägre zinknivåer. En annan studie undersökte nivåerna zink och koppar i 312 män och kvinnor upplever håravfall. Oavsett orsaken till håravfall, alla ämnen hade signifikant lägre zinknivåer än kontrollerna.

Lyckligtvis kan zinktillskott och äta massor av zinkrika livsmedel bromsa håravfall i de flesta av dessa fall, så det är en bra idé att lägga till din diet. Enligt National Institutes of Health, ostron innehåller mer zink per portion än något annat livsmedel. Övriga livsmedel källor för zink inkluderar valnötter, spenat, ägg, solrosfrön, gröna ärtor, vetegroddar, havregryn och kikärter.

Pumpa, rosmarin, och kokosolja alla agera som nektar till hårbotten. I en studie, forskarna gav män med håravfall 400 mg per dag av pumpafrön olja eller placebo i 24 veckor. De som tog pumpa utsäde olja upplevt en ökning av hårväxt 40%.

Och det finns något som talar för oljor även när du inte äta dem: När den används som en fördisk och efter tvätt grooming produkt har kokosolja visat sig skydda håret mot proteinförlust och rosmarinolja har visat sig öka hårväxt jämförbar med minoxidil, den viktigaste ingrediensen i Rogaine-och med mindre hårbotten klåda.

En nyligen genomförd studie fann att ett kosttillskott som innehåller Cistanche Tubulosa (en ökenväxt som används i traditionell kinesisk medicin) och lamin japonica (en ätbar brunalger) främjas hårväxt hos personer med mild till måttlig håravfall. Efter 16 veckors tillskott, volontärer såg en ökning med 13% i håret volym och en ökning av hårets tjocklek 27%. Tillägget var också effektivt vid behandling av hårbotten inflammation och mjäll.

load...